Jeg var den stolte eier av Tønsbergs første elektriske sparkesykkel. Jeg ville ikke egentlig ha en. De hadde blitt lovlig bare uka før og jeg synes de så corny ut. Litt sånn som man får utdelt på hjelpemiddelsentralen etter at man har fått innvilget ufør fordi man har fått en eller annen skavank psykisk eller fysisk. Men samboeren min, som kjørte enhjuling, presset på meg en fordi det er kjedelig og ikke minst vanskelig å kjøre enhjuling i gåfart ved siden av et annet menneske.
Jeg lette gjennom ca halve internett, så masse YouTube videoer, og kikket på modellene til den eneste store nettbutikken av små elektriske kjøretøy på dette tidspunktet. Og uansett hvor mye jeg glodde og leste så forsto jeg ingenting av verken specs eller hva jeg ville ha, så jeg dro til den fysiske butikken og spurte: Hvilken sparkesykkel anbefaler du til meg?
Og fikk til svar:
"næh, det må du nesten finne ut av sjæl. Du kan prøvekjøre de som står utafor å se hva du syns. Så sier du ifra til meg når du har bestemt deg."
Også snudde han seg for å gå. Jeg spurte: - " jammen, hvordan slår jeg dem på da? hvordan fungerer dem liksom? Jeg trenger opplæring her!" Så viste den oppgitte unggutten meg the basics ,også gikk han inn på lageret igjen.
Det første jeg fant ut var: Ingen av disse syklene er samme størrelse jeg trodde de var ut ifra bildene jeg hadde sett på nettet. Og DET har VELDIG mye å si!
I ettertid kan jeg si at en pekepinn på hvor stor en sparkesykkel egentlig er finner du ut av å se på vekten av sparkesykkelen i spesifikasjonene.
Det neste jeg fant ut var: Disse syklene ser ALLE sammen mye finere ut på bildene, her er det mye typiske kina-løsninger, med pakninger som ikke helt passer, skjeve plastskjermer og skruer som overhodet ikke var rustfrie.
Bare så det er sagt; jeg snakker ikke stygt om prøvemodellene til konkurrentene våre her nå, for dette er bare sånn ALLE billig-merker fra Kina er laget; det er prisen man betaler for billige kjøretøy fra underbetalte, umotiverte arbeidere som jobber 12-timersdager. Det er prisen vesten betaler for å få lov til å kjøpe billig elektronikk fra Kina.
Det tredje jeg fant ut var at 20 kmt er dessverre egentlig akkurat litt for sakte, til tross for at jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg før jeg dro dit at kom aldri i verden til å ha behov for en sparkesykkel en som gikk raskere enn 20kmt. Jeg forsto raskt at hvis jeg kjøpte en sparkesykkel som gikk i 20kmt kom jeg til å synes den gikk for tregt etter å ha kjørt rundt ett par uker og blitt vant med "de voldsomme 20 kmt". Så etter å ha testkjørt på parkeringsplassen utenfor showroomet i nærmere 2 timer dukket guttevalpen opp igjen:
" Har du bestemt deg ennå? vi stenger snart" . -”Nei jeg har ikke det, men jeg har kommet frem til en av disse tre kandidatene. Kan du fortelle meg forskjellen på dem?"
“-Hva mener du nå? pris og sånn?" "Ja det også, men mest hvor langt de går, tåler de regn, hvor fort går de og sånne ting". -" ehm.. det vet jeg ikke, vent litt skal jeg gå inn på nettsiden vår å se for deg".
Det er mulig at det var guttens første dag på jobb og han gjorde ikke så godt inntrykk stakkars, men uansett så endte jeg opp med en mellomklasse-sykkel på 22kg, 45kmt og rekkevidde på 60km.
At jeg kjørte rundt i Tønsberg på denne doningen ble det stor ståhei av. Folk stoppet meg på gaten. Folk heiv seg ut av bilvinduene sine. Jeg fikk ikke kjøre i fred noe sted. Alle brøt ut i begeistring: "DEN VAR KJEMPETØFF!!! " .... og alle ville ha sin egen.
Jeg hadde aldri hatt en sånn frihetsfølelse før i hele mitt liv som etter at jeg fikk den sparkesykkelen! Jeg tok den med på tog og buss om jeg skulle veldig langt, men ellers trengte jeg aldri noen til å kjøre meg noe sted, vente på en buss, eller stå fast i trafikken. I utgangspunktet tenkte jeg jo at jeg bare skulle bruke sykkelen til og fra jobb, men den var så morsomt å kjøre at jeg kjørte omveier på flere timer hjem fra jobben, og leitet etter unnskyldninger til å dra på butikken. I tillegg var det hetebølge hele sommeren, og eneste måten å få luft på var å kjøre rundt og føle seg fri.
" Vi solgte bilen. Den var bare en stor utgift som aldri ble brukt.. selv ikke når det regnet.. "
Og så punkterte jeg... ! I utgangspunktet tenkte jeg ikke dette burde være et problem, Modellen jeg hadde kjøpt var den mest solgte modellen til nettbutikken og de måtte selvfølgelig ha reservedeler tenkte jeg, så jeg tok kontakt med dem. Etter en uke fikk jeg svar om at de aldri hadde hørt om noen som hadde punktert på denne modellen før, så de hadde ikke reserveslange. Men de kunne bestille en til meg. Det tok 3 måneder. Om de kunne skifte den for meg? Nei, det måtte jeg få til selv. Og jeg leitet igjennom hele ebay, alibaba, aliexpress, ringte dekkforhandlere, sykkelbutikker, XXL, jula, biltema, you name it; jeg har vært der for å lete opp en 10'' x2,5 slange til sykkelen min.
Og det jeg fant ut var: Hvis noe skjer med sparkesykkelen din, så kan du egentlig bare kaste den og kjøpe ny. For det er plent umulig å få tak i deler til dem. Og det finnes ingen verksteder. Og hvem har tid til å vente i 3 måneder på at hoved transportmiddelet sitt skal fungere igjen?
Og dette her er VELDIG VELDIG viktig, for man tenker ikke over det når man kjøper ny og spennende elektronikk, at dette ikke er som å kjøpe en TV eller en brødrister, dette er ett kjøretøy. Og kjøretøy har slitedeler uavhengig av kvalitet og prisklasse. Og de aller fleste butikker har ikke verken deler eller verkstedtjenester.
Får du problemer, så er du on your own.
Dette er da bakgrunnen til at vi startet opp KJEMPETØFF AS, for vi så at markedet trengte en seriøs aktør, spesielt når det kom til deler og verkstedtjenester.
Jeg har vært i Kina og sett på syklene som er i det billigste prisjiktet, og jeg nekter å ta dem inn i sortimentet rett og slett fordi jeg ser byggekvaliteten er så dårlig at jeg vet de kommer til å dette sammen i løpet av 30 dagers bruk.
Jeg hører fra egne kunder og leser på forumer fra folk som har kjøpt fra noen av de største aktørene på markedet, og samtlige forteller at servicen er på topp når man skal kjøpe et kjøretøy, men dersom du har en reklamasjon så blir du bedt om å fylle ut et skjema og får en epost om at serviceteamet deres kommer til å ta kontakt med deg, også hører du ikke mer fra dem.
Men det er klart... det er alltid de sinteste kundene du hører fra, det er de som roper høyest.
Jeg har selv møtt serviceavdelingen til en av de største aktørene på markedet. Han (altså serviceavdelingen) heter Lukas og er en knakanes flott fyr med masse kunnskap, det er bare det at han er helt alene på å reparere alle kjøretøyene firmaet han jobber for selger.. Og siden firmaet selger mange sykler i nettopp 3-4000 kr klassen tipper jeg han har veldig mye å gjøre, for disse type firmaene virker det ikke som er særlig opptatt av kundetilfredshet på lang sikt, det virker som de bare er opptatt av profitt her og nå og å pushe ut størst mulig volum på masse billige sykler som kommer til å gå på søpla etter kort levetid.
Men det finnes også nettbutikker som har utrolig god ettermarketservice: Bydue og itmoves.no er kjempehyggelige og imøtekommende. Poenget er at det er veldig langt mellom dem.
Så når du kjøper el- sparkesykkel: kjøp et sted som du vet har verksted OG delelager. For du kommer til å elske sparkesykkelen din og dermed kommer du til å slite på den, og da trenger du et sted du kan dra å få det fikset. Eller i det minste et sted å få tak i deler så du kan ordne det selv.
Og nei: vanlige sykkelverksteder tar ikke imot elektriske sparkesykler til reparasjon. Dette fordi det er lett å dra ut motorkabelen under reparasjon, spesielt under slangebytter, og dersom man gjør det, har du basically ødelagt hele sykkelen.
…så hvem er jeg til å skrive denne guiden?
Jeg har god fartstid som eier og bruker av små elektriske kjøretøy, jeg er brennende idealistisk når det kommer til å få folk til å bruke disse fantastiske kjøretøyene og jeg har drevet butikk, verksted og import av både el-sykler, elektriske enhjulinger og elektriske sparkesykler siden det ble lovlig i Norge med sparkesykkel i 2018.