Fart og Watt

juli 22, 2020 0 Kommentarer

Jo mer Watt, jo høyere fart, ikke sant?

Det stemmer, men det stemmer bare opptil ett visst punkt.
Det hele kommer ned til fysikk som jeg ikke skal kjede deg med, men det samme fenomenet ser man på biler også.

Sparkesykler med 350W har ca en toppfart på 30kmt ( uten fartsperre), 500W=35kmt
600W= 45kmt

Men så skjer det noe rart: 
700W=45kmt
800= 50kmt
1000W= 50kmt

For å få høyere fart enn ca 50kmt er du nødt til å ha 2 motorer med minimum 800W i hver. 

2x800W= 55kmt
2x1000W=60kmt
2x1200W=65kmt 

(OBS: tabellen er basert på nominellwatt og ikke maxwatt)

Sykler mellom 600W-1000W (så lenge det er kun en motor) går rundt 50 kmt. Hva er da vitsen med å betale ekstra for en sykkel som har 600 til en som har 1000W?
Akselerasjon, baby. 
Akselerasjon er kjempegøy på disse syklene!

Og selvsagt for å slippe å trille opp de bratteste bakkene. Spesielt hvis du veier over 95kg.

Men sånn helt ærlig: jeg (og de fleste jeg kjenner) har alle sammen kjørt rundt på fete, dyre sykler med tonnevis med motorkraft og doble motorer.. Og etter at honeymoonen er ferdig, så ender vi alle sammen opp med å kjøre i behagelig cruisefart sånn til vanlig. 
Og med behagelig cruisefart så mener jeg rundt 35kmt. 
Det er uansett fullstendig uansvarlig å kjøre rundt i byer i høyere fart enn det, slik at gamle damer og unger skvetter unna. Du kommer til å kræsje med en bil, en sykkel, eller gud forby: et barn.
For å ikke snakke om at du kommer til å få store problemer med politiet hvis du holder på sånn.

Så hva er da poenget med å kjøpe en sparkesykkel med dobbelmotor eller motor på over 1200W? Selv liker vi å kjøre i lysløypene i skogen, over stokk og stein. Og når du har en ekstra bratt bakke er det ufattelig digg å kunne trykke inn knappen og sette inn både turbo og dobbel motor og fare opp bakken uten at sykkelen tilsynelatende må anstrenge seg litt engang. 

Når det gjelder DUALTRON modellene våre, så er de alle sammen store og kraftige. men det er ikke bare fart som gjør at folk ønsker seg en DUALTRON; det er følelsen av kvalitet og kjørekomfort som er helt overlegen alt annet på markedet( med mindre du skal ha deg racingsparkesykkel til 100.000kr er dette det beste man får tak i).

Det blir det same som å kjøpe seg Tesla model S vs Honda Prius.   Det er veldig få  som faktisk trenger en Tesla model S, men ikke bare er en Tesla ufattelig morsommere å kjøre, men den både føles og ser tøffere ut. 




Også i Blogg og nyheter

Vi har godt utvalg på dekk og slanger til sparkesykler og EUC
Vi har godt utvalg på dekk og slanger til sparkesykler og EUC

juli 22, 2020 0 Kommentarer

Vi har dekk i alle størrelser og utforminger!

Les mer

Sparkesykkeldeler
Vi har Norges største delelager til el-sparkesykkel!

juli 22, 2020 0 Kommentarer

I tillegg har vi et digert delelager med de vanligste delene til de aller mest populære modellene i Norge.  

FINNER DU IKKE DET DU TRENGER I NETTBUTIKKEN VÅR?

SEND OSS EN EPOST OG SPØR!

Les mer

Reparasjonsvilkår hos Kjempetøff.no
Reparasjonsvilkår hos Kjempetøff.no

juli 07, 2020 0 Kommentarer

Vilkår for garantisaker,

Les mer