Innbytte av sparkesykkel

Innbytte av sparkesykkel

September 18, 2019 0 Kommentarer

 Vi får en del henvendelser om vi gjør innbytte på sparkesykler. Det er jo vanlig innenfor bilbransjen, men man går jo ikke på Elkjøp å får innbytte på kjøleskapet sitt.  Hvorfor man kan gjøre det når man kjøper bil er at en bil tross alt koster en halv million kroner. Det gjør heldigvis ikke verken kjøleskap eller elektriske sparkesykler og det er jo nettopp derfor man med god samvittighet kan bytte ut bilen med en litt høyere kvalites sparkesykkel. 

 Typisk ser vi folk vi tidligere har anbefalt å kjøpe en større modell med lengre rekkevidde, som allikevel gikk for en mindre variant som kommer tilbake med ønske om innbytte til en kraftigere modell.

Det er veldig hyggelig at vi har tilbakevendende kunder, og det er også veldig gøy når folk har opplevd kjøregleden ved sparkesykkel og vil oppgradere, men beklageligvis så gjør vi ikke innbytte. 

Grunnen til det er at det ville vært forferdelig dårlig gjort ovenfor deg som kunde.

Siden vi er en bedrift er vi nemlig nødt til å selge alt ut med 25% påslag i prisen. Det er dette som kalles moms/mva. Og å selge en brukt sparkesykkel er ikke enkelt når det står skinnende blanke nye ved siden av uten å måtte gå særdeles langt ned i pris på den brukte sparkesykkelen.

I tillegg er vi pålagt av kjøpsloven å stille garanti selv på brukte varer. Og vi har absolutt ingen idé om sparkesykkelen som kommer i innbytte har blitt kjørt altfor hardt eller stått utendørs i allslags vær. Selv om det ikke er synlige fuktskader på elektronikken dagen sykkelen kommer til innbytte, kan elektronikken ha rustet/korrodert til uken etterpå som medfører store verkstedkostnader for oss når vi da er nødt til diagnosere, feilsøke og bytte ut en hel haug med komponenter.

 

Her er ett eksempel:

ICONIC Cruiser koster 9990kr ny.

Si den er nogelunde pent brukt i 3 mnd, med noen skrammer og vanlig bruktslitasje. VI kan ikke selge den for mer enn max 6000kr. inkl mva.

Det betyr at vi som bedrift sitter igjen med 4500kr. etter mva.

Så må vi vaske sykkelen, gå over alt av bremser, elektronikk, legge på ny grip-tape, behandle den med plastfornyer og generelt gjøre den klar til salg ved å få den til å se så bra ut som overhode mulig. Dette koster oss i timelønn 500kr.

I tillegg må vi ta høyde for at kunden som kjøper den brukte sykkelen kommer tilbake med ett eller annet på reklamasjon ( fordi vi ikke vet hvor pent denne sykkelen er stelt med hos forrige eier)  Dermed må vi på beregne en 1000-lapp i deler og lønn til tekniker på verksted. 

Da er vi nede i 3000kr.  Dette er altså summen vi må ha for å dekke opp salg av innbyttesykkelen for å ikke gå i tap.  Og nå har jeg ikke engang regnet inn timelønnen til medarbeideren som skal selge den brukte sykkelen engang.

3000kr er det vi maksimalt kan gi i innbytte på en sparkesykkel til 9990kr. Og det er kun dersom sparkesykkelen er meget pent brukt. 

 

Og det er vel ikke særlig god økonomi når dere kan selge den til det dobbelte på engenhånd?

I disse dager er det uansett en smal sak å knipse et bilde og legge ut brukte ting for salg på FaceBook eller finn.no, og du som privatperson har verken moms på varene du selger eller forbrukerkjøpsloven som tilsier at du står ansvarlig i x- antall år etter at varen er solgt til nestemann. 

Hvis du er lur så skriver du i annonsen at sparkesykkelen er kjøpt hos Kjempetøff.no og at det dermed er fult mulig å både få deler til sykkelen og få den reparert, for dette er et stort problem for sykler kjøpt de fleste andre steder og vil dermed være et godt salgsargument.

Med andre ord får du det dobbelte av å selge den privat, enn å selge den til oss.

På en annen side er vi behjelpelige med nedbetalingsplan dersom du MÅ HA drømmesparkesykkelen din IDAG! 

...og det har vi stor forståelse for hvis du har, med alle de vanvittig gode syklene vi har i vårt sortiment! Vi er tross alt entusiaster selv og elsker råe sykler i god kvalitet :)