I denne ukens anmeldelse har vi tatt for oss HX X7, som vi mener er en reel utfordrer til sine langt dyrere søsken. Iallefall så lenge du veier under 65kg.
HX X7 er en snerten liten sak som med sine 12,5 kg er både lett og relativt sprek! 25 km rekkevidde og toppfart på 30 km/t er nok for de fleste. Det er i bakkene den sliter litt.
HX X7 har i tillegg større hjul enn mange av de andre modellene i lett-sparkesykkel-klassen som gir en god kjøreopplevelse selv om du kjører på ujevnt underlag.
Skivebremser gjør det hele til en trygg og fin affære. Når sparkesykkelen i tillegg bare koster 5500,- syns vi dette er mye sykkel for penga. Litt småplukk er det her og der, men alt i alt er vi godt fornøyd med X7'en.
Teknisk oversikt
- Rekkevidde: 17 km
- Topphastighet: 30 km/t
- Vekt: 12,5 kg
- Max førervekt: 130 kg*
- Bremser foran/bak: Skivebrems/mekanisk nødbrems
- Dekk foran/bak: Luft
*førervekt = hvor mange kg konstruksjonen i sykkelen klarer å bære. Sparkesykkelen vil ikke dra opp bakker og ha like god rekkevidde dersom den belastes tungt.
En av de største fordelene med X7 er bremsene. Her har du både skivebrems og mekanisk brems i bakskjerm. Det vil si at du alltid har en reservebrems, dersom noe skulle oppstå med skivebremsen. Nedbremsing oppleves som svært behagelig og kontrollert. Sparkesykler i denne prisklassen har som regel trommelbrems(som gir lengre bremselengde) eller elektrisk brems( som mange synes er for brå)
Bakdelen med skivebrems er at du må bytte bremseklosser innimellom. Vi anbefaler alle som kjører sparkesykkel med skivebrems å ta en runde i ny og ne hvor man strammer opp, renser og overser at ingenting ruster eller sliter for best mulig sikkerhet.
I tillegg har du bremselys som går av når du bremser med hantel på styret som signaliserer til trafikanter bak deg.
X7 er utstyrt med en 350W motor som drar på forhjulet. Fordelen med dette er at du trekkes fremover isteden for å dyttes bakfra - som gir en følelse av bedre kontroll i svinger. Ulempen er at forhjulet kan spinne litt dersom du sparker manuelt i fra, og i prosessen ender med å trekke i styret. Dette er en vanesak, og ingen problem.
Og her kommer det med bakker inn.
Er du liten og lett vil du oppleve denne som mer enn nok i de fleste situasjoner. Er du derimot en voksen eller tyngre fører - vil du oppleve at denne sliter i bakkene. Selv sliter jeg på 80kg med å holde trøkket oppe når det butter i mot, og det oppleves irriterende hvis bakkene blir lange. I bratte motbakker, slik som den vi testet opp mot Slottsfjell vil denne stoppe helt opp helt nederst i bakken.
Heldigvis er sykkelen lett nok til at du kan sparke eller dytte i de verste partiene.
17 km rekkevidde er relativt vanlig kost i disse små sparkesyklene, til tross for at produsentene som regelk 25km. Vi har valgt å merke produktet med reel rekkevidde. Fordelen i denne modellen er at batteriet sitter i styrestaget og kan tas ut med et klikk, en vri og et elegant løft.
Dette gjør at du enkelt kan ha et ekstra batteri i sekken, samtidig som den er lett å ta med inn for å lade.
En annen fordel med å ha utskiftbart batteri er at du kan lade batteriet alene, uten at det er montert i sykkelen. Dette gjør det lettere å kun ta med lader inn i stua, eller på jobben, mens sykkelen kan stå trygt i garasjen.
I og med at X7 ikke har dempere slår vi sammen dekk og demping i ett avsnitt.
Med sine 8,5" dekk med luftslange sklir X7 godt over ujevnheter i veien. Dette gir sparkesykkelen en ekstra edge over flere av sine konkurrenter. Selv om vi skamroste Unagi Model One i sin anmeldelse var et av ankepunktene at dekkene var litt små og harde. Her vinner X7, hver dag, hele uka.
At dekket i seg selv er litt mykere gir også en tryggere følelse når det er litt vått og glatt, og større hjul vil alltid ta kanter og hull i veien bedre enn små dekk.
Alt i alt gjør dette at X7'en kjører svært godt til tross for at det er en liten sparkesykkel.
Faren for å punktere er alltid til stede - og da er det kjekt å vite at vårt serviceverksted tar seg av dette raskt og effektivt.
Det er montert et LED-lys på sparkesykkelen, men dette avgir ikke voldsomt med lys. Det er nok til å bli sett i trafikken, men sannsynligvis vil du ønske mer når du kjører ute på kveldstid. Dermed anbefaler vi å plukke med seg et ekstra lys. Det er bremselys bak som signaliserer fint og effektivt til de rundt deg.
X7 kommer ikke med blinklys. Dersom dette er viktig for deg kan vi anbefale en av våre smart-hjelmer som er utstyrt med bremselys, blinklys og SOS-funksjon som melder i fra til pårørende dersom du ligger nede i mer enn 90 sekunder.
Cockpiten på X7 er veldig enkel og grei. Her kan du endre kjøremodus fra 1-3, som avgjør hvor mye motoreffekt/hastighet du får, skru av og på lys, sjekke batterikapasitet og kjørehastighet, samt skru sykkelen av og på. Høyre tommel styrer fart og bremsehantel er på venstre side. En bjelle er montert på venstre side av styret, istedenfor elektrisk horn. Vi opplever dette som effektivt da manuelt signal kjennes bedre igjen av myke trafikanter som er vant til sykkelbjeller.
Med sin lette vekt er X7 lett å frakte med seg på kollektiv trafikk. Den legges enkelt sammen ved å åpne opp en fjær nederst på styrestaget. Når den er sammenlagt holdes sykkelen sammen ved å hekte en liten krok i bremsedekselet på bakhjulet. Trykk ned bremsedekselet for å løsne grepet når den skal pakkes opp.
Selve prosessen høres enkel ut, og tar ikke lang tid, men her merker vi at andre modeller er raskere og enklere å pakke opp og ned. Styret er litt vinglete og den klapper ikke alltid direkte til bakskjermen. Nok en gang avskriver vi dette som en vanesak. Det er virkelig ikke et problem, det er bare litt irriterende. Unagi og Segway ES1 & ES2 er rett og slett enklere. Det er slike ting som kommer med å kjøpe en sparkesykkerl i lav-kvalitetsklassen.
Okei, la oss ta en rask oppsummering.
X7 er en lett-vekt sparkesykkel med masse å tilby!
Den kjører godt, har utskiftbart batteri og er enkel å håndtere. Kontra våre dyrere modeller er det i hovedsak småplukk som skiller. X7'en kjennes litt enklere og den kjennes litt mindre stabil når man pakker sammen. Utover det leverer denne langt over forventning tatt i betraktning prisen.
Gass og brems er både behagelig og forutsigbar.
Vi mener dette er en helt OK sykkel for førstegangskjøperen eller barn som ønsker å teste ut elektrisk sparkesykkel som konsept før man investerer i en dyrere variant med høyere kvalitetsnivå.
I tillegg har vi et digert delelager med de vanligste delene til de aller mest populære modellene i Norge.
FINNER DU IKKE DET DU TRENGER I NETTBUTIKKEN VÅR?
SEND OSS EN EPOST OG SPØR!