Produktanmeldelse Iconic Cruiser

Produktanmeldelse Iconic Cruiser

Mai 23, 2019 0 Kommentarer

I dette innlegget tester vi Iconic Cruiser!

Hei og hjertelig velkommen til det første innlegget i en ny serie hvor vi hver uke vil teste én ny elektrisk sparkesykkel og gi en fullstendig anmeldelse av fordeler, ulemper, tanker og spesifikasjoner :) 

I dette første innlegg tester vi vår bestselger, Iconic Cruiser

Iconic Cruiser

Sammendrag

Iconic Cruiser er klassifiert som en tung elektrisk sparkesykkel, og har det aller meste du trenger av specs. Med en toppfart på 40km/t, rekkevidde på 30-60km (avhengig av batteripakke), gode dempere, store luftfylte hjul, skivebremser foran og bak og bred ståplate. Her har du en sparkesykkel som både drar godt oppover og gir overlegen kjørekvalitet. 

Prisen ligger fra 7990-9990kr avhengig av rekkevidden. Vi mener at denne modellen gir svært mye for pengene. Vi har ikke lyktes å finne andre modeller på markedet med samme kvalitet til samme pris. 

Teknisk oversikt:
- Rekkevidde: 30-60km
- Toppfart: 40km/t
- Vekt: 22kg
- Max førervekt: 120kg
- Bremser foran/bak: Skive/ skive
- Dekk foran/bak: Slange/ slange

Komponenter

Bremser

Iconic Cruiser - bremser

Iconic Cruiser har ordentlige skivebremser både foran og bak, som virkelig kommer godt med, særlig når voksne, litt tyngre, sjåfører trenger nok bremsekraft! Selv om disse styres via vaier får man følelsen av en jevn og effektiv nedbremsing. 

Skivebremser trenger litt kjærlighet for å opprettholde best mulig effekt. Det må strammes og renses med jevne mellomrom, og rett ut av esken fant vi ut at det var lurt å finjustere etter eget ønske. Det følger med multiverktøy i esken, så dette var ikke noe problem. 

Vi kommer tilbake med et eget innlegg om hvordan man kan stramme bremsene raskt og effektivt. 

Motor

Med kraftig motor klarer man de fleste bakker

Med sin 600W BLDC motor har du her massevis av kraft. Avhengig av førerens vekt klatrer Cruiseren godt opp de fleste bakker uten store problemer. Vi opplever at hastigheten reduseres når det blir virkelig bratt, men vi måtte ta turen opp til Slottsfjell for å få den til å stoppe. Her er snittstigningen på rett under 15%, og det aller bratteste partiet er virkelig seigt. Da gadd den ikke mer, og vi måtte trille det siste partiet! 

Rekkevidde

Iconic Cruiser kommer i to versjoner, med rekkevidde på 30 og 60km. Prisforskjellen mellom de to er 2000kr. En relativt liten forskjell for å doble rekkevidden. 

Oppgitt rekkevidde er til en viss grad teoretisk, og vil variere avhengig av førerens vekt, og kjøremønster. Dersom en tung sjåfør kjører på full pupp dagen lang, vil rekkevidden være merkbart kortere.

Undertegnede har til gode å kjøre en 30km-versjonen tom for strøm på én dag. Du skal kjøre relativt mye for å gå tom for juice her. Med 60km vil du også oppleve at den drar noe bedre i motbakkene. 

Dekk

Cruiser dekk

Cruiseren har 10" Kenda-dekk med luftslange som gir god kjørekomfort og god demping. Disse dekkene kommer særlig godt med i høye hastigheter og på ujevnt terreng. Vi tilbyr også piggdekk så du kan kjøre selv om isen legger seg i kjørebanen, noe som gjør dette til en helårssparkesykkel. 

Skulle du være uheldig å punktere er det kjekt å vite at vi har in-house serviceverksted i Tønsberg, og fikser alt for deg!

Demping

Cruiser fjærdemper

Sparkesykkelen har fjærdempere foran som tar godt av for ujevnheter ved kjøring. Særlig merkes dette når man kjører i by, over fortauskanter, trikkeskinner brostein, og på grusveier. I forhold til andre sparkesykler vi har testet er dette blant de beste systemene vi har prøvd. 

Lys

Cruiser lys

Ved kveldskjøring er det særlig viktig med lys, men også på dagtid er det behov for både bremselys og blinklys. Da er det deilig å vite at denne sparkesykkelen har alt du trenger. Kraftig lys foran, bremselys og lys bak i tillegg til blinklys. Ikke noe å være redd for - her blir du sett fra alle kanter, og kan enkelt ferdes på kvelden når det er bekmørkt ute. 

Ekstra lys kan kjøpes og monteres hos oss, for litt mer power om det trengs. 

Cruiser baklys

Cockpit

Cruiser cockpit

De aller fleste elektriske sparkesykler har et dashboard som viser informasjon som gjenstående batteri, batteri og kjøremodus. Cruiseren har blant de mest avanserte vi har testet. Her finnes informasjon om fart, batteri, kjøremodus, batterispenning, cruisecontrol, kjørelengde mm. Man kan manuelt endre instillinger på sykkelen som autostart, dvaletid, maksfart og akselrasjonsgrad. 

I tillegg finnes kontroller for blinklys, horn og lys. 

Cruiser lyskontroll

Gass styres med høyre pekefinger, og brems styres som på vanlig sykkel - men med omvendt rekkefølge. Bakbrems på venstre hantel, og forbrems på høyre. Dette gir en naturlig kjøreopplevelse med gass på en hånd, og bakbrems på den andre. Vi anbefaler å bruke bakbrems i de fleste tilfeller, og forbrems med omhu. 

Håndtakene er laget i et godt materiale, og fyller hånden på en fin måte som gir en god opplevelse av grep og kjørekontroll. 

Vinkel på bremsehåndtak, display, hantler osv kan justeres enkelt til førers behov. 

Mobilitet

Cruiser mobilitet

Iconic Cruiser er sammenleggbar og kan dermed enkelt legges inn i bil, eller fraktes på kollektiv transport. 

Det er verdt å nevne at dette ikke er den enkleste modellen å legge sammen, Det krever 2 operasjoner for å få den i bærbar tilstand. Først må styret senkes ned i styrestaget, før man trekker i splinten som tillater nedlegging. Vanskelig er det ikke - men det er verdt å nevne at det er enklere på andre modeller. 

Vi opplever at de som kjøper denne typen el-sparkesykkel gjerne ikke har behov for nedpakking på daglig basis, som da gjør at dette ikke er noe stort problem. 

Sparkesykkelen veier 22kg, og er derfor grei å få med seg i bil, i båt eller på kollektiv transport, men ikke så grei å bære over lange avstander eller opp haugevis av etasjer. Verdt å vite. 

Noen siste tanker

Vi nærmer oss slutten av denne anmeldelsen og det er på tide å oppsummere med noen endelige tanker rundt Iconic Cruiser. 

Denne modellen har vi hatt på huset i over et år, og er nok den vi har kjørt definitivt mest. Det er det en grunn til. Cruiseren er en svært godt bygd sykkel med god kjørekomfort, nok kraft til de fleste bakker og mye effekt i batteriet. 

Denne sparkesykkelen passer perfekt for deg som ønsker fart og kraft, god kjørekomfort og som ikke trenger å pakke den opp og ned dagen lang. 

Prismessig ligger den midt i feltet, og gir haugevis av valutta for pengene. Et trygt valg for de fleste. 

Alle spesifikasjoner

  • Høyde på styre fra ståflate: regulerbar
  • Netto vekt: 22Kg
  • Maks førervekt: 120kg
  • Anbefalt førerhøyde: 120-200cm
  • Maks fart: 32 km/t (40 km/t opplåst)
  • Rekkevidde: 60km
  • Batterispenning: 52V
  • Batterikapasitet: 21Ah (eller 13Ah for 30km utgaven)
  • Motorkraft nominell: 600 W
  • Motorkraft maks: 1200 W
  • Ladetid: 8t
  • Dekkstørrelse: 10" Kenda dekk med luftslange
  • Bremser: Skivebremser foran og bak
  • Støtdemping: Demper i gaffel foran
  • Frontllykt: Ja (LED) 
  • Baklykt: Ja (LED)
  • Blinklys: Ja (LED)
  • Riding modes: 3
  • Smartphone app: Nei
  • USB-Uttak for lading av telefon: Ja
  • Speedometer display: Ja

Jeg håper denne artikkelen ga deg litt innsikt i hva du kan forvente dersom du skaffer deg en Cruiser og at du er litt nærmere å finne den rette sparkesykkelen for deg. 

Hvilken elektrisk sparkesykkel ønsker du at vi anmelder? Dropp en kommentar i kommentarfeltet!