Produktanmeldelse Iconic Lucifer

Produktanmeldelse Iconic Lucifer

Juni 04, 2019 0 Kommentarer

En råtass av en sparkesykkel - Iconic Lucifer

Ah - vi begynner å bli varme i trøya! Det er på tide å anmelde vårt nye beist - Iconic Lucifer!

Iconic Lucifer

Sammendrag

Iconic Lucifer er en vanvittig elektrisk sparkesykkel med massevis av kraft - mer enn nok for selv voksne mannfolk. 

Med sine 29 kg er dette en av de største sparkesyklene vi har i vårt sortiment. For å dra noe så tungt, pluss fører, kreves kraft. Masse kraft. Og Luciferer leverer derfro hele 800W - I BEGGE HJUL!! 1600W der, altså. 

Dette er sykkelen for deg som ønsker å virkelig ha det gøy og som trenger juice opp de bratteste bakkene. Med 80km rekkevidde og en topphastighet på 55km/t kan du kose deg dagen lang. 

Prisen ligger på småfine 14.990,-

Teknisk oversikt

- Rekkevidde: 80km
- Toppfart: 55km/t
- Vekt: 29 kg
- Max førervekt: 130 kg
- Bremser foran/bak: Skivebrems/ skivebrems
- Dekk foran/bak: Luftslange/ luftslange

Lucifer top down

Komponenter

Bremser

Iconic Lucifer Bremser

Som alle våre tunge modeller har Iconic Lucifer gode skivebremser både foran og bak. Dette gir både en behagelig og effektiv nedbremsing, samtidig som det er det tryggeste alternativet. Disse kan strammes og løsnes etter behov.

Vi anbefaler å jevnlig vaske av bremseskiver og klosser for skitt for best mulig vedlikehold. 

Motor

Med 1600W tilgjengelig er det faktisk slik at jeg føler meg obligert til å be deg ta det litt med ro når du kjører denne modellen. Det er en bitteliten rakett du har mellom bena. 

Fordelen med to sterke motorer er selvsagt to ting. Høy fart og høy kapasitet. Fartsmessig kan det være lurt å huske på at det ifg norske lover ikke er lov å kjøre over 20km/t. 

Kapasitet- og effektmessig er denne sykkelen sannsynligvis alt du noensinne kommer til å trenge, dersom du ikke planlegger å kjøre konkurranseritt. Denne drar enkelt voksne mannfolk opp selv de bratteste bakker. Den hadde ingen problem med å dra meg, en godt voksen og litt halvtjukk mann, opp de bratteste partiene til slottsfjell. Pila viste 20km/t selv da veggen reiste seg foran meg. 

Iconic Lucifer i motbakke

Rekkevidde

80km er drøyt! Det er vanvittig langt for en elektrisk sparkesykkel. Det er fra Tønsberg til Asker. På én lading...! 

Det tar ca 8 timer å lade batteriet fra flatt til fullt, og da har du det gående en stund. Grunnen til at dette er mulig er den utvidede ståplaten som gir masse rom for et stort batteri. Batteriet sitter i ståplata og sørger for et lavt tyngdepunkt. Det kommer særlig godt med når man er litt utenfor allfarsvei og trenger at sykkelen balanserer godt mot ujevnt underlag. 

Dekk

Iconic Lucifer dekk

Oi, oi, oi. Det er her Lucifer'n skiller seg ut. Med sine brede, store 10" Kenda-dekk med halvgrovt mønster har du en sykkel som klarer seg svært bra på off-road terreng. 

Med luftslange risikerer du å ryke på en sur punktering, men oppsiden er at de gir fantastisk demping også på ujevnt underlag. 

Demping

Iconic Lucifer Demping

Iconic Luficer er fjærdempet både foran og bak. Dette tar av for vanvittig mye av ujevnhentene i underlaget og gir en god kjøreopplevelse selv på off-road terreng. Undertegnende fikk testet demperene ordentlig på stein og grus på vei opp til Slottsfjellet i Tønsberg. Det som slo meg umiddelbart er hvordan sykkelen og dekkene "finner veien" for deg. Med så gode dempere og hjul falt den naturlig ned i sprekker og mellom steiner, tok av den verste støyten, og lot meg stå igjen i god balanse mens den spant opp grusbakken i en ellevill fart. 

Lys

Iconic Lucifer Lys

Lysene kommer ikke fra styret, som de pleier å gjøre. To kraftige LED-lamper sikter fremover fra ståplata og gir god synlighet og belysning når mørket faller på. Vi anbefaler å plukke med en ekstra lykt til å montere på styret for de som ønsker å kjøre på kveldstid i dårlige belyste områder. 

Cockpit

Lucifer Cockpit

Det er her magien skjer. 

Denne modelle er litt annerledes enn de andre tunge sparkesyklene vi fører når det kommer til plassering av gasshantel. Her brukes høyre tommel til å gasse, ikke høyre pekefinger. Dette kjenner man igjen fra ATV'er og snøscootere. Venstre bremsehantel styrer som vanlig bakbrems, mens høyre styrer forbrems. 

På venstre tommel har du en rød knapp som reduserer motoreffekten fra å dra på begge hjul til å kun dra på ett hjul. Da er det bakhjulet som gjør jobben. Som på de fleste modeller kan displayet på høyre side brukes til å lese av fart, km-stand, kjøremodus og en rekke andre artigheter. 

Spesielt med Iconic Lucifer er at det følger med et sett med nøkler som trengs for å aktivere sparkesykkelen. Uten disse får du ikke start på kjøretøyet. Kjedelig om du har glemt de, men digg om noen forsøker å stjele den. 

Lucifer nøkkelaktiveringLucifer nøkkelLucifer effektknappLucifer Cockpit

Mobilitet

 Lucifer mobilitet

Okei. Endelig fant vi en svakhet også med Iconic Lucifer. 

Den er litt stor. 29kg merkes dersom man ikke kan kjøre den. I tillegg klikker den ikke sammen og fungerer som en weird-looking koffert slik de andre modellene som regel gjør. Styret henger løst når den er slått sammen, og det tar litt tid å få den sammen. Dette gjøres ikke ved å dra i en spak, som vanlig, men ved å vri et hjul over broen mellom ståplate og styrestag til den lar seg legge sammen. 

Heldigvis tror jeg ikke dette vil være et stort problem da eneste grunnen jeg ser til å legge denne sammen er om den skal med i bilen. De få gangene det blir aktuelt er det verdt de ekstra sekundene det vil ta å legge den sammen. Du vil helst slippe å bære 29kg uansett. 

Noen siste tanker

What a ride. 

Du lurer på om denne er for deg? Ja, trenger du fart og kraft? Er det ikke så farlig at den er litt tung? Skal du ikke pakke den opp og ned dagen lang? Da er denne for deg, ja! 

I forhold til prisklassen denne befinner seg i vil jeg si at du får helt utrolig mye sparkesykkel for pengene. Dersom det fortsatt er lov å kalle dette en sparkesykkel da.. 

Den er litt nappete i gassen, men det blir man fort vant til. Utover det kjører den svært godt og gir god komfort og vibrasjonsreduksjon. Etter at adrenalinet har sluttet å koke i blorårene dine, og den første dødsfrykten har lagt seg, oppleves denne som solid, balansert og trygg. 

Det største punktet å ta hjem er nok at denne også får deg over selv de bratteste bakketoppene uten nevneverdige problemer. 

Alt i alt en av de beste elektriske sparkesyklene dette lille enmannspanelet har testet. 

Du kjøper den HER

Takk for at du fulgte oss til veis ende i nok en anmeldelse! Fullstendig spesifikasjonsliste finner du under :) 

Spesifikasjoner

  • Høyde på styre fra ståflate: 118cm
  • Netto vekt: 29Kg
  • Maks førervekt: 130kg
  • Anbefalt førerhøyde: 120-210cm
  • Maks fart: 55km/t ( se artikkel om hastighetsbegrensing)
  • Rekkevidde: 60km
  • Batterispenning: 48V
  • Batterikapasitet: 20Ah
  • Motorkraft nominell: 2x 800 W
  • Motorkraft maks: 3200 W
  • Maks Klatrevinkel: 25 grader
  • Ladetid: 8t
  • Dekkstørrelse: 10" Kenda dekk med luftslange, offroad mønster
  • Bremser: Skivebremser foran og bak
  • Støtdemping: Demping fjær, foran og bak
  • Frontllykt: Nei ( el-sparkesykler er lovpålagt å ha frontlys, så dette må kjøpes og monteres i tillegg. )
  • Baklykt: Nei
  • Riding modes: 3
  • Smartphone app: Nei
  • Speedometer display: Ja