Produktanmeldelse Unagi Model One

Produktanmeldelse Unagi Model One

Juni 03, 2019 0 Kommentarer

Den perfekt bysykkel? Vi har testet Unagi Model One

I forrige innlegg testet vi Iconic Cruiser og ga den en svært god score. 

Denne uken har vi testet en sparkesykkel som ligger i andre enden av størrelses-skalaen. Enter: Unagi Model One

Unagi Model One

Sammendrag

Unagi Model One er en lett elektrisk sparkesykkel som passer perfekt for bykjøring og til pendleren.

Den har dobbel motor og trekker med hele 450W. Det er kun 150W mindre enn Cruiseren, og det med kun halve vekten. Sykkelen er plombert til 25 km/t, ned fra 35. Rekkevidden ligger på 25 km. Vår størtse torn i siden til denne råtassen er at den ikke har dempere, og at det er gummihjul. Pro: Unngå punktering. Con: Relativt hard kjøreopplevelse. 

Prisen ligger på 9.800,-

Vi mener dette er den ultimate sparkesykkel for deg som ønsker en kraftig og lett sparkesykkel i byen som er lett å legge sammen og ta med på toget, eller i bilen. 

Teknisk oversikt:

- Rekkevidde: 25 km
- Toppfart: 25 km/t
- Vekt: 11 kg
- Max førervekt: 100 kg
- Bremser foran/bak: motorbrems/ motorbrems og mekanisk bremseskjerm
- Dekk foran/bak: gummi/ gummi

Komponenter

Bremser

Unagi Model One bremser

Produsentene forteller oss at de er stolte av hvordan bremsene på Unagien fungerer. De har brukt måneder på å tune bremsene til perfeksjon, og jeg må si at de har gjort en solid jobb. Bremsene kjennes faste og fine og gir en behagelig og jevn nedbremsing. 

Personlig skulle jeg gjerne sett at det også var skivebrems. 

I det minste kommer denne sparkesykkelen med mekanisk brems i bakskjerm som en ektra bremseløsning dersom motorbremsen ikke skulle være nok. 

Motor

Med sin doble motor på hele 450W har du her endelig en lett sparkesykkel som også drar godt i bakkene. Dersom du veier like mye som undertegnede vil du merke at kraften forsvinner i de bratteste partiene, men jeg har fortsatt til gode å stoppe helt opp. 

Produsenten oppgir at denne kan klatre i stigninger helt opp til 25 grader. Dette har vi ikke fått testet, men stiller spørsmål ved hvor liten eller stor testsjåføren har vært når den målingen ble gjort. Dette vil ikke være tilfellet for en voksen mann. 

Rekkevidde

Rekkevidden er teoretisk satt til 25 km. Dette vil avhenge av faktorer som førerens vekt, hvor mye man kjører full guffe og terrenget. En tung fører som kjører full pupp i motbakke over lengre tid vil oppleve at rekkevidden er lavere enn 25 km. I tillegg kan kaldt vær bidra med å redusere rekkevidden. Dette til informasjon. 

Dekk

 Unagi Model One dekk

Dekkene på Unagien er i solid gummi, og det merkes. Det er liten tvil om at dette gir en tøffere kjøreopplevelse enn dekk med luftslange. 

Samtidig skal det nevens at gummien er konstruert på en innovativ måte slik at de naturlig tar mye av vibrasjonene fra underlaget og absorberer det bort. Kjøring på asfalt, betong og heller er ingen problem, og brostein går en periode. Dog er ikke dette dekk du ønsker å kjøre Flandern rundt på. 

Demping

Unagi Model One har ikke dempere, så dette punktet hopper vi glatt over. 

Lys

Unagi Model One LED lys

Foran sitter to LED-lamper som gjør deg synlig i trafikkbildet og gir noe beslyning på kveldstid, i tillegg til bremselys bak. Skal du kjøre i bekmørke vil vi anbefale å kjøpe med en ektra lampe til å montere foran. Unagien har ikke blinklys.

Cockpit

Unagi Model One Cockpit

Cockpiten på denne modellen er svært elegant og enkel. Du har to "pedaler" som styrer gass og brems og tre knapper. Disse styres med tommelen. Senterknappen på displayet skrur lys av/ på ved ett enkelt trykk, og skrur sykkelen av og på ved å holde den inne i 3 sekunder. 

På venstre side har du hornet som avgir et kraftig signal. Dette høres mest ut som en høylydt spurv i nød - men gjør uten tvil jobben. På høyre side kan du veksle mellom å se total kjørelengde og lengde på nårværende tur. Dobbeltrykker du kan du endre mellom kjøremodus 1, 2 og 3. 1 er gåfart, 2 er eco-modus og 3 er full gass. 

Mobilitet

Unagi Model One mobilitet

Uten tvil en av de letteste sparkesyklene på markedet å slå sammen. Nederst på styrestaget sitter en knapp man trekker enkelt ned for å legge sammen/ slå opp sparkesykkelen. Prosessen tar et par sekunder. 

Unagi Model One sammenslått

Når sykkelen er lagt sammen bæres den enkelt som en koffert. 

En av de tingene som har imponert oss mest med Unagi Model One er hvor godt balansert den er når den er slått sammen. Den tipper ikke forover eller bakover når den bæres. Selv om jeg ikke har opplevd dette som et stort problem på andre modeller, er det en svært kjærkommen addition til denne modellen. Det vil definitivt plage meg mer med modeller som ikke er balansert i fremtiden. 

I og med at hele saken kun veier 11 kg er det heller ikke noe problem å skulle bære den litt, dersom det skulle bli nødvendig. 

Noen siste tanker

Vi er igjen kommet til veis ende for en anmeldelse og det er på tide å oppsummere litt. 

Dette er en elektrisk sparkesykkel vi har hatt i sortimentet en stund, og som jeg har fått testet ordentlig den siste uken. 

I mine øyne er dette den perfekte bysykkelen for deg på farta. Den var min følgesvenn på café, hos legen og på kveldstur for å ta litt naturbilder. Den er så lett og fin. Her er det fullstappet med kvalitet og kraft i en liten pakke. 

Daglig leder hos oss, Håvard Hamran, gikk så langt som å si følgende om Unagi Model One;

"Jeg testet hver eneste elektriske sparkesykkel jeg fant i Kina, på de tre største varemessene i verden, og Unagi Model One er utvilsomt min enerådene favoritt uavhengig av bruksområde" 

- Håvard Hamran, eier og daglig leder Kjempetøff AS.

 

Vel. Mer trenger vi vel ikke å si om den saken! Denne er verdt penga! Du kjøper den HER.

 

Spesifikasjoner

  • Høyde på styre fra ståflate: 
  • Netto vekt: 11 Kg
  • Maks førervekt: 100 kg
  • Anbefalt førerhøyde: 120-200 cm
  • Maks fart: 25 km/t
  • Rekkevidde: 25 km
  • Batterispenning: 36 V
  • Batterikapasitet: 3,2 Ah
  • Motorkraft nominell: 250W + 200W
  • Motorkraft maks: 900 W
  • Maks stigningsvinkel: 25 grader
  • Ladetid: 5 t
  • Dekkstørrelse: 7,5" dekk av massiv gummi, men med innovativ dempingsteknologi
  • Bremser: Elektrisk brems i begge motorer, mekanisk brems i skjerm bak
  • Støtdemping: Nei
  • Frontllykt: Ja (LED)
  • Baklykt: Ja (LED)
  • Blinklys: Nei
  • Riding modes: 3
  • Smartphone app: Nei
  • USB-Uttak for lading av telefon: Nei
  • Speedometer display: Ja, integrert i styret

Følg oss videre for å få flere anmeldelser av andre modeller :) Sjekk oss gjerne ut på Instagram og Facebook :)