Dette sier loven

Dette sier loven

November 30, 2018 0 Kommentarer

Nytt regelverk for små elektriske kjøretøy.
Gjeldene fra 10. april 2018

Små elektriske kjøretøy er sidestilt med vanlig tråsykkel, og det er ingen aldersgrense eller hjelmpåbud.

 Elektrisk sparkesykkel krever at den oppfyller visse krav. Topphastigheten  skal ikke være høyere enn 20 km/t på offentlig vei.

Spesifikasjonene til elektriske kjøretøy tillater +/- 10% på dette punktet, så 22 km/t er innafor.

Dette kravet bortfaller dersom man kjører på privat grunn.

 

 Det er ikke ulovlig å verken kjøpe elle selge sparkesykler som går raskere enn 20 km/t. Men du har teknisk sett ikke lov til å kjøre den på offentlig vei. 

 I motsetning til vanlige elsykler er det ingen krav om begrensninger i motorkraft.   En sterk motor og høy effekt (volt) på batteri er en fordel hvis du ønsker å kunne kjøre i 20 km/t i normale norske motbakker.

En elektrisk sparkesykkel med mindre enn 36v og 350w motor blir da for svak for en voksen person. Man må da bidra i stor grad selv med fremdriften i bakker. Dette er grunnen til at vi har valgt å ta inn sykler med mye motorkraft.

 

Alle våre  sparkesykler er godkjente hvis de er fysisk hastighetsbegrenset til 20 km/t +- 10% (avhengig av vekt last) 

Dersom du ønsker hastighetsbrensing på din sparkesykkel, si ifra så ordner vi det for deg uten tillegg i prisen :)

 Av trafikksikkerhetshensyn er vekten av en elektrisk sparkesykkel begrenset oppad til 70 kilo, inkludert batteri. Bredden skal ikke være over 85 cm, lengden ikke over 120 cm.  Alle våre sykler er langt innenfor denne standarden. Faktisk veier de fleste syklene våre under 13 kg , så de er lette å bære med seg.

Alle våre sparkesykkler er innenfor disse kravene.

  Montering av sete er ikke tillat. Har sparkesykkelen sete vil den pr. definisjon være en moped ifl. norsk lovgivning og vil dermed ha en rekke mangler iht til veitrafikklovens krav til motorvogn. 

Det er mange som spør om det er mulig å sette på et sete og søke om å få skilter på sparkesykkelen, slik enkelte har gjort med el--sykler som har for høy fart. Regjeringen har bestemt at dette ikke vil være mulig å få godkjent.

Det finnes seter å få kjøpt til enkelte av våre modeller, men dette er altså ikke lov å kjøre rundt med sete på offentlig vei. 

 Den elektriske sparkesykkelen skal være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser. Det stilles også krav til bremsekraft.

I tillegg må den ha signalhorn eller signalklokke, tilsvarende som for sykkel. (Det kan imidlertid gis unntak fra disse kravene der slikt utstyr ikke kan monteres).

 

 Det er ikke krav om bruk av hjelm eller obligatorisk opplæring.

Selv om det ikke er krav om bruk av hjelm, vil vi oppfordre alle til å bruke det allikevel.

Sjekk nettbutikken vår for hjelmer med blinklys og SOS-funksjon! :) 

 

 Har du andre spørsmål om temaet , spør oss på post@kjempetoff.no eller ta kontakt med oss på chat nederst i høyre hjørne :)